L a s t S u m m e r;
You are at xx.blogspot.com

Please navigate with the tabs on the right.

30 March 2011

I am back..

Credit: Mr. Google
 
Hello.. merujuk kepada title entry di atas, saya yg bernama Diana mengumumkan kembalinya saya ke dunia blog ini setelah sekian lama menghilang.. hehehe.. so blog ini akan menjadi tempat saya berkongsi info sepanjang 'journey' (lupa plak apa journey dalam Malay.. huhu..) saya menurunkan berat badan.. tp saya tetap akan citer pasal benda lain gak..

Ok, 1st skali nak citer sikit sejarah diet2 aku yg lepas.. td dah penat guna 'saya'.. skrg nak guna 'aku' plak.. :D aku ni mmg jenis yg 'comel' (atau istilah kasar nya 'gemok'.. haha..) dr dulu lg.. especially bila dah pandai cari duit sendiri, so makan pun tak hengat.. tu la pasal makin lama makin bertambah 'kecomelan' aku ni.. dulu dah penah cuba macam2 cara utk kurangkan berat nih tp semua tak bertahan.. sebab aku slalu 'yo-yo' diet jadi effect dia mesti la 'yo-yo' gak kan.. nasib badan la.. hemm.. Ini aku nak citer pasal projek2 diet aku yg lepas..Dulu aku penah turunkan berat badan aku sebanyak 10kg dlm masa 3 bulan.. masa tu mmg crash diet la.. aku dapat kekalkan berat badan aku selama setahun jer.. pastu naik balik.. time tu aku dah rasa diri 'slim'.. konon2 blh la makan suka2 tanpa aku sedari berat aku makin naik.. lepas tu takde nak pikir pasal nak kurus.. sebab dah fedup.. pastu aku penah try Atkins diet tahun lepas 2010.. aku berjaya turunkan 11kg dlm tempoh beberapa bulan mcm tu (aku pun dah tak ingat tp aku rasa 1 or 2 bulan mcm tu la..) that time aku mmg strict dgn my diet.. mmg tak sentuh nasi.. tapi yg aku silap ialah aku takde workout langsung.. penyakit MALAS tu memang selalu datang.. hehe.. lama2 diet pun ke longkang.. berat badan tak bergerak.. bila timbang jer angka kat situ gak.. weightloss plateau bak kata omputih.. bila Krismas & new year 2011 menjelang, angka di penimbang mula berubah.. bukan mengurang tetapi bertambah! dah nama pun musim perayaan kan.. mmg makan dan makan la keja.. aku berusaha berdiet selepas itu dan berat pun turun ke angka sebelum nya.. iaitu 87.8kg.. (malu sebenarnya nak memaparkan angka ni tp apa blh buat kan.. hehe..)
Credit: Mr. Google
 


Bulan Januari 2011 merupakan detik permulaan aku menurunkan berat badan. Lagi pun aku ada 2 motif :

First: Aku nak BMI yg normal dan berat badan yg normal (sbb aku ni tak berapa nak tinggi so aku perlu mengurus..)

Second: Aku nak kawen.. aku nak gak merasa jadi 'bride' dgn bentuk badan yg memuaskan aku.. so nanti aku takde la nak komen2 "eeee.. gemoknya aku.. kenapa la aku tak.." bila tgk gambar kawen.. jadi aku mesti kuatkan semangat.. aku dah kenal sgt siapa aku.. hehe.. tipu la sape yg cakap tak nak kurus time kawen kan.. kan.. 
Credit: Mr. Google


Aku bermula dgn berat 87.5kg (berat wooo..) pada bulan Januari 2011 setelah menternak lemak dgn jayanya selama ini.. Usaha menurunkan berat badan kali ini aku rasa memuaskan sebab aku mengikuti kelas cardio @ aerobik di area perumahan aku.. kelas ni pun kawan aku yg introduce.. so me & my sister join la since then.. that time baru buka so kitorang ni merupakan antara customer @ ahli dorg yg terawal.. dan aku mula mengurangkan pengambilan nasi.. and lepas tu aku tak sentuh lgsg nasi sampai la hujung bulan March ni di mana aku telah makan nasi 2 kali tp kuantiti yg amat sedikit.. hehehe.. 
 
Setelah men'diet'kan diri dan ber'workout'.. aku pun menimbang berat for the 1st time sejak berdiet dan hasilnya.. 86.1kg pada 20.01.2011.. turun 1.4kg.. ini dlm tempoh 1 week.. happy nye.. :D sehingga la pada saat ini, iaitu pada 30.03.2011, berat aku adalah.. 80.5kg.. total loss of 7kg.. aku tau 7kg tu ape sgt la pada sesetengah org tapi bagi aku sangat bermakna.. dulu aku berjaya turun sampai 10kg tp shape badan aku takde mcm skrg ni.. skrg ni penurunan tak la gempak sgt tp shape badan aku mmg berubah.. sampai my Darling pun cakap 'waaa.. dah slim la syg..' fuhh, mmg kembang bontot kena puji :P hehe.. semangat pun berkobar-kobar.. *Pstt.. darling i ni la antara penyebab badan ni makin 'comel'.. sebab dia suka makan.. dan dia pun susah hati if tgk i tak makan sama dgn dia.. and dia tak kisah pun saiz badan i.. tapi i yg kisah.. huhu.. dear, if you read this, jgn marah ek.. hehehe love u..*
 
Jadi, entry2 seterusnya aku akan update my journey.. semoga kita semua dapat mencapai misi & target masing2.. i ni baru lagi dgn dunia blog ni.. so kalo ade tersilap ke, ape ke.. aku mintak maaf ek.. hehe..
 
Ok, 'til next entry.. babai.. take care yaa.. 

x0x0
Diana
 
 
 

No comments: